Nieuw parkeerprobleem in Bergen bij Plein
Intervieuw
BERGENAAR RENÉ MEIJER IS KRITISCH OVER TEKORT AAN PARKEERPLAATSEN IN CENTRUM BERGEN NÁ BOUW DORPSPLEIN BERGEN.
DE GEMEENTE WIL DAT IEDEREEN MET EEN BOUWPLAN ZELF VOOR VOLDOENDE PARKEERPLAATSEN ZORGT…
BERGENAAR RENÉ MEIJER IS KRITISCH OVER TEKORT AAN PARKEERPLAATSEN IN CENTRUM BERGEN NÁ BOUW DORPSPLEIN BERGEN.
DE GEMEENTE WIL DAT IEDEREEN MET EEN BOUWPLAN ZELF VOOR VOLDOENDE PARKEERPLAATSEN ZORGT…
Binnenkort, eind oktober of pas in november, wordt in de gemeenteraad van Bergen gesproken over al of niet stoppen van het bouwplan Dorpsplein Bergen. Als de gemeente-
raad de ‘Verklaring van Geen Bedenkingen’ afgeeft kan het plan van Bot Bouw uit Heerhugowaard verder worden behandeld. Bergenaar en verkeersdeskundige René Meijer, tevens lid van de Adviesraad van de BBC, heeft kritisch gekeken naar de verplichte parkeer- voorzieningen die de gemeente als voorwaarde stelt bij bouwplannen in het dorp
en met name die van Bot Bouw.
René, de gemeente Bergen wil dat iedereen met een bouwplan, zoals Bot Bouw, zelf voor voldoende parkeerplaatsen zorgt, zodat er geen parkeerproblemen ontstaan voor inwoners en bezoekers.
Is dat hier gelukt?
“Nee, helaas niet. De parkeergarage die Bot Bouw gepland heeft, heeft door een rekenfout acht parkeerplaatsen te weinig.”
Dan maak je die parkeergarage toch gewoon met acht plaatsen groter?
“Ja, dat kan natuurlijk, maar een parkeerplaats in een ondergrondse garage kost ongeveer € 50.000,- per stuk. Dat komt neer op zo’n 4 ton in totaal. Daarnaast moet je nog bedenken waar die acht plaatsen moeten komen. Mogelijk zou Bot Bouw extra grond moeten kopen, en dat is ook niet gratis.”
Dus er is wel een oplossing voor het tekort aan parkeerplaatsen, al kost het extra?
“Ja, maar het betekent wel dat Bot Bouw hun bouwplan moet aanpassen, en dat kan niet binnen de huidige vergunning. Bot Bouw zou opnieuw een vergunning moeten aanvragen.”
Kan de gemeenteraad niet gewoon toestaan dat er dan maar acht parkeerplaatsen minder zijn?
“Nee, dat is niet mogelijk. Een bouwplan moet voldoen aan de spelregels, die de gemeente zelf heeft vastgesteld. Kijk bijvoorbeeld naar de vergunningaanvraag voor een Lidl-winkel in het oude ABN-AMRO gebouw. Dat plan werd afgewezen omdat er vijf parkeerplaatsen te weinig waren. De Raad van State was het met dit besluit eens, en die Lidl is er nooit gekomen. Het tekort van acht parkeer- plaatsen bij Bot Bouw is dus echt een serieus probleem.”
Ik heb uit de plannen begrepen dat de parkeergarage onder Dorpsplein Bergen alleen toegankelijk is voor auto’s met een vergunning voor diezelfde garage.
Waar moeten de auto’s van bezoekers van de horeca en restaurants dan parkeren?
“Die moeten op straat parkeren. Volgens de berekeningen van de gemeente worden er door het Bot Bouw-plan 60 parkeerplaatsen op straat gebruikt. De oude Bakemaflat gebruikte er 34 parkeerplaatsen. Dat betekent dat er door dit nieuwe plan 26 extra parkeer- plaatsen op straat gebruikt worden. En dat is precies wat de gemeente, inwoners en winkeliers niet willen. Een nieuw gebouw moet zijn eigen parkeerproblemen oplossen, en dat gebeurt hier dus niet.”
Waarom maken ze de parkeergarage dan niet openbaar, zodat iedereen daar kan parkeren?
“De gemeente vindt dat de ingang annex uitgang aan de Oldenburglaan niet verkeers- veilig gemaakt kan worden. En dat klopt volgens mij ook. Er is daar simpelweg te weinig ruimte: de in/uitgang van de parkeergarage is maar breed genoeg voor één auto tegelijk.
Als er een auto naar buiten wil, moet een andere auto wachten op de Oldenburglaan. Er is namelijk op terrein van Bot Bouw zelf geen plek om te wachten, dus dat geeft problemen. Dat kun je helaas niet veilig oplossen.”
Dus de Oldenburglaan wordt eerder drukker in plaats van autoluw?
“Ja, precies. Het autovrij of autoluw maken van de Oldenburglaan is door deze plannen eigenlijk onmogelijk geworden. Sterker nog, het gaat er alleen maar drukker worden, en dat is toch wel zorgwekkend.”
Dit klinkt niet erg hoopgevend.
Heb je verder nog iets wat je zou willen toevoegen?
“Jazeker, wat ik misschien wel het ergste vind, is dat deze fouten voorkomen hadden kunnen worden. Er zit zoveel kennis en ervaring bij de gemeenteraad én bij de inwoners, maar die is niet benut. De vergunning werd verleend voordat raadsleden en inwoners konden reageren op het plan. Het werd pas in de gemeenteraad en met de inwoners besproken toen de vergunning al rond was. Inwoners weten vaak heel goed wat er speelt in hun eigen dorp. Als je die kennis tijdig gebruikt, maak je plannen beter en geef je mensen vertrouwen in de overheid en voorkom je langdurige procedures.”